Salah Birsel

SALAH BİRSEL ESERLERİ

  1. Hacivat’ın Evi, Salah Birsel

SALAH BİRSEL HAYATI

Salâh Birsel, 1919 yılında Bandırma’da doğdu. 1948 yılında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü’nü bitirdi. Fransızca öğretmenliği, iş müfettişliği, Kitaplık ve Ankara Üniversitesi Basımevi Müdürlüğü yaptı. 1954-1976 yılları arasında Türk Dil Kurumu Yönetim Kurulu üyeliği ve 1960-1973 yılları arasında da aynı kurumun Yayın Kolu Başkanlığı görevlerinde bulundu. 1946 yılında Yenilikler adında yalnızca beş sayı yayınlanabildi aylık bir sanat dergisi çıkardı. 1955’ten sonra Birinci Yeni diye adlandırılan 1940 kuşağının şiir anlayışından sıyrılarak kendine özgü, bağımsız bir şiir yapısı kurdu.

İlk şiiri Aralık 1937’de Gündüz adlı edebiyat dergisinde yayınlanan Salâh Birsel, şiirlerini Dünya İşleri (1947), Hacivat’ın Karısı (1951), Ases (1960), Kikirikname (1961), Haydar Haydar (1972), Köçekçeler (1980), Bütün Şiirleri (1986). Varduman (1993), Yalelli (1994) ve Rıımba da Rumba (1995) adlı kitaplarda topladı.

Denemeleri Şiirin İlkeleri (1952), Sen Beni Sev (1957), onüç kitaptan oluşan 1001 Gece Denemeleri [ Kendimle Konuşmalar (1969), Şiir ve Cinayet (1975). Kurutulmuş Felsefe Bahçesi (1979), Paf ve Puf (1981), Halley Kimi Kurtarır (1981), Amerikalı Tolstoy (1983), Yapıştırma Bıyık (1985), Bir Zavallı Sarı At (1985), Şişedeki Zenci (1986), Asansör (1987), Kediler (1988), Hafiyeler Önde Gider (1991), Gandhi ya da Hint Kirazının Gölgesinde (1993) ] ve Gece Mavisi (1994) başlıklarıyla yayınlandı.

Yaşlılık Günlüğü (1986), Aynalar günlüğü (1988), Bay Sessizlik (1990), Nezleli Karga (1991), beş ciltten oluşan Salâh Bey Tarihi [Kahveler Kitabı (1975). Ah Beyoğlu Vah Beyoğlu (1976), Boğaziçi Şıngır Mıngır (1979), Sergiizeşt-i Nono Bey ve Elmas Boğaziçi (1982), İstanbul-Paris (1985)] Salâh Birsel’in günlük alanında edebiyatımıza kazandırdığı yapıtlardır. 1982’de yayınlanan Hacivat’ın Günlüğü, daha önce yayınlanmış olan Günlük (1955) ve Kuşları Örtünmek (1976) adlı çalışmalarından oluşur.

Dört Köşeli Üçgen (1961) adlı bir romanı da olan yazarın, Fransız Resminde İzlenimcilik (1967) ve Goethe (1972) başlıklı iki incelemesi de bulunmaktadır. Seyirci Sahneye Çıkıyor (1989) Salâh Birsel’in tek söyleşi kitabıdır. Edebiyatın çeşitli alanlarında ürünler veren Salâh Birsel, yaptığı çevirilerle de bir çok yapıtı Türkçeye kazandırdı.

Salâh Birsel Keçi Çobanı ve Kuzu Çobanı ile TRT 1970 Sanat Ödülleri Deneme Ödülü’nü, Şiir ve Cinayet ile Türk Dil Kurumu 1976 Deneme-Fleştiri-Gezi Ödülü’nü, Paf ve Puf ile 1982 Türkiye İş Bankası Edebiyat Büyük Ödülü’nü, Yaşlılık Günlüğü ile Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü’nü Varduman ile 1994 Necatigil Şiir Ödülü’nü aldı.

Reklamlar